12 ogniw współzależnego powstawania – kurs z khenpo Czoczokiem

4-6 lipca 2025 zapraszamy Was serdecznie na kurs ze wspaniałym nauczycielem – khenpo Czoczokiem. Khenpo udzieli wyjaśnień do nauk o 12 ogniwach współzależnego powstawania, które obok Czterech Szlachetnych Prawd, stanowią jeden z głównych poglądów w buddyzmie.

W naukach o 12 ogniwach współzależnego powstawania Budda wyjaśnia, w jaki sposób niewiedza – pierwsze ogniwo, wywołuje serię przyczyn i skutków, prowadząc do narodzin, starości i śmierci.W ten sposób cykl samsary (uwarunkowanej egzystencji) napędza się sam z siebie, podtrzymując cierpienie.

Kurs odbędzie się stacjonarnie w ośrodku w Warszawie. Będzie również możliwość uczestniczenia on-line. Zapraszamy Was serdecznie!

12 ogniw współzależnego powstawania – zrozumienie samsary i urzeczywistnienie braku „ja”

Dwanaście ogniw współzależnego powstawania (tyb. tendrel jenlak ciu nji) (skt. dvādaśāṅga-pratītyasamutpāda) wyjaśnia mechanizm samsary, uwarunkowanej egzystencji naznaczonej cierpieniem. Ogniwa te ukazują, jaki sposób początkowa niewiedza powoduje powstanie cyklu odrodzeń i wyjaśniają, w jaki sposób cykl ten można odwrócić, aby osiągnąć wyzwolenie. 

12 ogniw i ich kolejność

1. Niewiedza (skt. avidyā): Niewiedza o ostatecznej naturze zjawisk, w szczególności iluzja istnienia oddzielnego, trwałego „ja”.
2. Działania i zgromadzona karma (skt. saṃskāra): Działania uwarunkowane tą niewiedzą, tworzące przyczyny przyszłych wcieleń.
3. Świadomość (skt. vijñāna): Pojawienie się indywidualnej świadomości naznaczonej przywiązaniem do „ja”.
4. Nazwy i forma (skt.nāma-rūpa): Pojawienie się pięciu skupisk (skandha), które tworzą jednostkę.
5. Sześć bram poznania (skt. ṣaḍāyatana): Rozwój narządów zmysłów, wzmacniający iluzję „ja” postrzegającą świat zewnętrzny.
6. Kontakt (skt. sparśa): Spotkanie między zmysłami a przedmiotami, które napędza rozróżnienie między podmiotem a przedmiotem.
7. Odczucia (vedanā): Doświadczenie przyjemnych, nieprzyjemnych lub neutralnych odczuć, które wpływają na nasze reakcje.
8. Pragnienie (skt. tṛṣṇā): Przywiązanie do przyjemnych doznań i odrzucenie bolesnych, utrwalające iluzję „ja”.
9. Chwytanie (skt. upādāna): Wzmocnienie przywiązania i nawyków karmicznych.
10. Stawanie się (skt. bhava): Tworzenie karmicznych warunków dla przyszłego odrodzenia.
11. Narodziny (skt. jāti): Pojawienie się nowej uwarunkowanej egzystencji.
12. Starość i śmierć (skt. jarā-maraṇa): Cykl utrwalonego cierpienia, prowadzący do nowego odrodzenia.

Dwanaście ogniw i cykl samsary

Pierwsze trzy ogniwa dotyczą przeszłych wcieleń. Ogniwa od 4 do 11 określają nasze obecne doświadczenia. Ostatnie ogniwo (starość i śmierć) określa przyszłe odrodzenie. Proces ten podkreśla współzależność zjawisk i brak trwałego, rzeczywistego „ja”.

U podstaw całego cyklu leży niewiedza – iluzja trwałego „ja” jest tym, co utrzymuje koło samsary w ruchu. Analiza 12 ogniw pozwala nam zrozumieć, że jednostka jest jedynie współzależnym konstruktem, bez własnej esencji. Każde ogniwo istnieje wyłącznie w zależności od innych. Nic nie istnieje niezależnie. Zrozumienie współzależności dekonstruuje tę iluzję. 

Przywiązanie do trwałej tożsamości jest przyczyną cyklu samsary. Niewiedza podtrzymuje ten cykl, podczas gdy zrozumienie 12 ogniw pomaga rozłożyć tę iluzję  na czynniki pierwsze w celu uwolnienia się od niej. Dzięki temu możemy zacząć podążać w kierunku wewnętrznej wolności. Studiowanie 12 ogniw jest zatem fundamentalną praktyką Dharmy, ujawniającą ścieżkę do ustania cierpienia i ostatecznego wyzwolenia. Jest to podstawowe narzędzie do zrozumienia, jak działa samsara i jak się od niej uwolnić. Uświadamiając sobie brak „ja”, stopniowo uwalniamy się od przywiązań i otwieramy drogę do przebudzenia.

Zapoznanie się z naukami o 12 ogniwach daje bardzo wymierne efekty:

  • Zrozumienie cierpienia i jego przyczyn: ogniwa te opisują proces, w którym uwikłani jesteśmy w cyklu uwarunkowanych reakcji. Rozpoznając ten mechanizm, możemy zacząć go dekonstruować
  • Rozwijanie przejrzystego poglądu: studiowanie 12 ogniw pozwala nam wyjrzeć poza pozory i zrozumieć współzależność wszystkich zjawisk. Ta mądrość prowadzi do bardziej klarownego spojrzenia na nasze doświadczenia.
  • Przełamywanie uwarunkowanych wzorców: cykl ten, nie będący ustalonym przeznaczeniem, można odwrócić, działając na jego przyczyny. Pracując nad własnym przywiązaniem, pragnieniami i ignorancją, otwieramy drogę do głębokiej transformacji wewnętrznej.
  • Pogłębienie medytacji: zrozumienie 12 ogniw wspiera praktykę medytacyjną i pozwala skupić uwagę na kluczowych punktach ścieżki do wyzwolenia.

Kluczowy punkt: przywiązanie do trwałego „ja” jest iluzją, która napędza ten cykl. Studiując 12 ogniw, możemy rozłożyć tę iluzję na czynniki pierwsze w celu uwolnienia się od niej i zacząć podążać w kierunku wewnętrznej wolności.

Szczegółowych wyjaśnień do nauk o 12 ogniw współzależnego powstawania udzieli od 4 do 6 lipca w Warszawie khenpo Czoczok.

Miejsce:

Ośrodek Khyenkong Karma Kagyu Poland
ul. Stanisława Przybyszewskiego 36/4
01-824 Warszawa

Plan kursu:

piątek, 4 lipca
10.00-12.30 i 14.30-17.00

sobota, 5 lipca
10.00-12.30 i 14.30-17.00

niedziela, 6 lipca
10.00-12.30 i 14.30-17.00

Kurs będzie tłumaczony z języka angielskiego na polski.

Cena uczestnictwa w kursie (osobiście lub on-line): 108 zł / dzień.
Uwaga! Liczba miejsc w ośrodku jest ograniczona.
Konieczna jest wcześniejsza rezerwacja.

Działalność Stowarzyszenia opiera się na dobrowolnych darowiznach.
Wasze darowizny umożliwią nam pokrywanie kosztów organizacyjnych tego oraz kolejnych wydarzeń. Darowizna na rzecz Stowarzyszenia nie obejmuje darowizny dla Nauczyciela. Dziękujemy za Wasze wsparcie!

Dane do wpłat: Stowarzyszenie Khyenkong Karma Kagyu Poland
konto: Mbank 19 1140 2004 0000 3602 8537 0138
Tytuł: darowizna

Serdecznie zapraszamy!

Przewijanie do góry