12 ogniw współzależnego powstawania – kurs z khenpo Czoczokiem
4-6 lipca 2025 zapraszamy Was serdecznie na kurs ze wspaniałym nauczycielem – khenpo Czoczokiem. Khenpo udzieli wyjaśnień do nauk o 12 ogniwach współzależnego powstawania, które obok Czterech Szlachetnych Prawd, stanowią jeden z głównych poglądów w buddyzmie.
Kurs odbędzie się stacjonarnie w Warszawie (lub w przypadku większej liczby zainteresowanych – w pobliskim Legionowie). Będzie również możliwość uczestniczenia on-line. Zapraszamy Was na majówkę z Drogocenną Dharmą!
12 ogniw współzależnego powstawania – zrozumienie samsary i urzeczywistnienie braku „ja”
Dwanaście ogniw współzależnego powstawania (tyb. tendrel jenlak ciu nji) (skt. dvādaśāṅga-pratītyasamutpāda) wyjaśnia mechanizm samsary, uwarunkowanej egzystencji naznaczonej cierpieniem. Ogniwa te ukazują, jaki sposób początkowa niewiedza powoduje powstanie cyklu odrodzeń i wyjaśniają, w jaki sposób cykl ten można odwrócić, aby osiągnąć wyzwolenie.
12 ogniw i ich kolejność

1. Niewiedza (skt. avidyā): Niewiedza o ostatecznej naturze zjawisk, w szczególności iluzja istnienia oddzielnego, trwałego „ja”.
2. Działania i zgromadzona karma (skt. saṃskāra): Działania uwarunkowane tą niewiedzą, tworzące przyczyny przyszłych wcieleń.
3. Świadomość (skt. vijñāna): Pojawienie się indywidualnej świadomości naznaczonej przywiązaniem do „ja”.
4. Nazwy i forma (skt.nāma-rūpa): Pojawienie się pięciu skupisk (skandha), które tworzą jednostkę.
5. Sześć bram poznania (skt. ṣaḍāyatana): Rozwój narządów zmysłów, wzmacniający iluzję „ja” postrzegającą świat zewnętrzny.
6. Kontakt (skt. sparśa): Spotkanie między zmysłami a przedmiotami, które napędza rozróżnienie między podmiotem a przedmiotem.
7. Odczucia (vedanā): Doświadczenie przyjemnych, nieprzyjemnych lub neutralnych odczuć, które wpływają na nasze reakcje.
8. Pragnienie (skt. tṛṣṇā): Przywiązanie do przyjemnych doznań i odrzucenie bolesnych, utrwalające iluzję „ja”.
9. Chwytanie (skt. upādāna): Wzmocnienie przywiązania i nawyków karmicznych.
10. Stawanie się (skt. bhava): Tworzenie karmicznych warunków dla przyszłego odrodzenia.
11. Narodziny (skt. jāti): Pojawienie się nowej uwarunkowanej egzystencji.
12. Starość i śmierć (skt. jarā-maraṇa): Cykl utrwalonego cierpienia, prowadzący do nowego odrodzenia.
Dwanaście ogniw i cykl samsary
Pierwsze trzy ogniwa dotyczą przeszłych wcieleń. Ogniwa od 4 do 11 określają nasze obecne doświadczenia. Ostatnie ogniwo (starość i śmierć) określa przyszłe odrodzenie. Proces ten podkreśla współzależność zjawisk i brak trwałego, rzeczywistego „ja”.
U podstaw całego cyklu leży niewiedza – iluzja trwałego „ja” jest tym, co utrzymuje koło samsary w ruchu. Analiza 12 ogniw pozwala nam zrozumieć, że jednostka jest jedynie współzależnym konstruktem, bez własnej esencji. Każde ogniwo istnieje wyłącznie w zależności od innych. Nic nie istnieje niezależnie. Zrozumienie współzależności dekonstruuje tę iluzję.
Przywiązanie do trwałej tożsamości jest przyczyną cyklu samsary. Niewiedza podtrzymuje ten cykl, podczas gdy zrozumienie 12 ogniw pomaga rozłożyć tę iluzję na czynniki pierwsze w celu uwolnienia się od niej. Dzięki temu możemy zacząć podążać w kierunku wewnętrznej wolności. Studiowanie 12 ogniw jest zatem fundamentalną praktyką Dharmy, ujawniającą ścieżkę do ustania cierpienia i ostatecznego wyzwolenia. Jest to podstawowe narzędzie do zrozumienia, jak działa samsara i jak się od niej uwolnić. Uświadamiając sobie brak „ja”, stopniowo uwalniamy się od przywiązań i otwieramy drogę do przebudzenia.
Szczegółowych wyjaśnień do nauk o 12 ogniw współzależnego powstawania udzieli od 4 do 6 lipca w Warszawie khenpo Czoczok.
Rejestracja dostępna wkrótce.